Funktioner & branscher

Användarvänlig dashboard med intuitiva menyer och tydlig grafik

Via en överskådlig dashboard med tydliga tabeller och grafer kan alla resultat och nyckeltal analyseras vidare i detalj, ända ner till enskilda transaktioner. På så sätt kan ni enkelt se trender, göra jämförelser, upptäcka avvikelser, identifiera onödiga kostnader och hitta punkter med förbättringspotential. Lika praktiskt vid dagliga mikrobeslut som avgörande affärsuppgörelser och projektuppföljningar.

I Verksamhetskoll har ni allting smidigt samlat på ett ställe och får en heltäckande överblick över organisationens finansiella situation. Högst upp på instrumentpanelen finns huvudmenyn där man kommer åt alla Verksamhetskolls funktioner. Det finns även ytterligare en meny där vi kan lägga till ytterligare kategorier om ni önskar kopplingar till andra system eller databaser.

Automatiska rapporter, bokmärken och samarbets-möjligheter

Det finns ett antal funktioner i Verksamhetskoll som underlättar hur man kan tillgodose sig själv eller andra personer rapporter på ett enkelt sätt. Det finns även grundfunktioner som snabbar upp ditt arbete med att hitta rätt rapport. Här är några funktioner som kommer att underlätta ert arbete.

Möjlighet att bädda in Verksamhetskoll i Sharepoint
Ger en bra funktion för att visualisera nyckeltal för det företaget som använder Sharepoint som ex.vis Intranet.

Exportera till Excel, PowerPoint eller PDF
Vill du ta ut en rapport för att delge på ett möte, skicka ett underlag till någon eller kanske analysera vidare i Excel så finns möjligheten direkt i Verksamhetskoll.

Chatta i Teams
Om du stöter på någon vy i Verksamhetskoll som du vill diskutera med en kollega så kan du direkt dela den i en teamschat. Den som blir inbjuden ser då samma vy.

Prenumerationer
En smidig funktion för att enkelt få rapporter via e-post löpande. Du ställer själv in önskat intervall och får rapporten i din mailbox, tillsammans med länk vidare analys.

Bokmärken
Har du återkommande behov av att se en speciell vy eller ett urval i en rapport? Skapa ett eget bokmärke. Nästa gång kommer du dit med en knapptryckning.

Filterpanelen
I vår filterpanel kan du göra urval beroende på vad du vill se i din rapport. Urvalsmöjligheterna speglas automatiskt utifrån redovisningen. Du kan enkelt göra urval eller fritext-söka. Urval du gjort på en sida följer med till andra sidor och vyer för att göra ditt arbete så effektivt som möjligt.

Branschspecifika lösningar

  • Verksamhetskoll Fastighet
  • Verksamhetskoll Bygg
  • Verksamhetskoll Flygplats
  • Verksamhetskoll Kommun
  • Verksamhetskoll Revisor

Svaret är enkelt – med Verksamhetskoll, så klart!

Verksamhetskoll är ett komplett budget- och analysverktyg med visualiserad redovisning. Den molnbaserade Plug & Play-appen är det enda BI-verktyget ni behöver för att få full kontroll över företagets ekonomi – oavsett vilket affärssystem ni använder och oavsett vilka enheter ni kopplar upp er från. Med Verksamhetskoll får ni en flexibel, standardiserad Business Intelligence-lösning som fungerar på alla plattformar, utan installationer eller specialkopplingar. 

Business Intelligence (BI) är ett samlingsbegrepp för teknisk infrastruktur, processer och program som är avsedda för insamling, lagring, sortering, extrahering, kartläggning och analys av verksamhetsgenererade data. Business Intelligence-applikationer som Verksamhetskoll kan hjälpa företag att bättre förstå sin verksamhet, få värdefulla insikter och ta mer välgrundade beslut. BI-verktyg förenklar hantering och bearbetning av stora mängder affärsdata och presenterar resultaten i ett smidigt och lättöverskådligt format. Genom datastödda visualiserade analyser kan organisationer utröna trender, identifiera potentiella förbättringsområden, jämföra sina processer för benchmarking och implementera bästa praxis baserat på normerade nyckeltal. 

Det som särskiljer Verksamhetskoll från andra Business Intelligence-program på marknaden är den unika, molnbaserade Plug & Play-applikationen som bygger på standardiserade filformat och är helt plattformsoberoende. Verksamhetskoll är enkelt att komma igång med och erbjuder ett intuitivt gränssnitt för komplett affärsanalys, budgethantering och visualiserad redovisning i ett och samma verktyg. Här får ni allting samlat i en smidig och prisvärd abonnemangstjänst med en fast månadskostnad. Inga dyra uppstartsavgifter – utbildning och support ingår. En smart investering för varje företag!

All information i Verksamhetskoll inhämtas från standardiserade SIE-filer som enkelt laddas upp i en molnbaserad mapp som är kopplad till systemet. Därifrån sker datasynkroniseringarna löpande enligt önskade intervaller, men uppdateringar kan även göras manuellt vid behov. I Verksamhetskoll förvandlas bokföringsrapporterna till lättöverskådliga tabeller och alla löpande resultat och jämförelser redovisas i visuella grafer, vilket möjliggör smidig analys och vidare bearbetning. Väljer ni Verksamhetskoll Premium kan ni även skapa egna budgetar, prognoser och resultatuppställningar, samt göra enklare koncernelimineringar och utföra mer avancerade administrativa åtgärder, såsom att hantera användare och fördela ansvar över specifika kontogrupper. 

Verksamhetskoll använder sig av standardiserade SIE-filer för att skapa en visualiserad redovisning av företagets finansiella rapporter. Med överskådliga tabeller, vägledande nyckeltal och tydliga diagram med färgade staplar och linjer som illustrerar förändringarna över tid blir det mycket enklare att få en fullständig överblick över organisationens ekonomi. Därmed blir det också lättare att göra kompletta analyser, uppmärksamma avvikelser och förbättringspunkter och fatta välinformerade beslut som leder till mer korrekta framtidsprognoser. 

Verksamhetskoll är baserat på SIE-standarden, vilket är en uppsättning öppna filformat som är framtagna för att underlätta överföring av redovisnings- och bokföringsdata mellan olika program – såväl internt som externt. SIE står helt enkelt för ”Standard Import och Export”. Standardiserade SIE-filer är både leverantörs- och plattformsoberoende, så det spelar ingen roll vilka system ni använder för att skapa dem. Verksamhetskoll är kompatibelt med alla typer av SIE-filer.

Verksamhetskoll finns i två versioner – Standard och Premium 

Verksamhetskoll Standard erbjuder en komplett översikt över organisationens ekonomiska förehavanden. Här får ni alla grundläggande funktioner ni behöver för att utföra kompletta analyser och ta fram tillförlitliga beslutsstöd. Ni kan även exportera diagram och tabeller för vidare presentation i Power Point, PDF eller Excel, skapa bokmärken, prenumerera på rapporter och hålla Teams-möten direkt från utvalda vyer inne i Verksamhetskoll. Standard-paketet gäller för upp till tio användare och 2 GB databasutrymme ingår. 

Verksamhetskoll Premium har samma grundupplägg som Standard, men innefattar även möjligheter att skapa egna budgetar, prognoser och anpassade resultatuppställningar. Därtill finns också en sektion för enklare koncerneliminering, samt användarhantering för administratörer. Via det intuitiva gränssnittet får ni full kontroll över företagets ekonomi. Premium-paketet inkluderar 2 GB databasutrymme och gäller för ett obegränsat antal användare, samt fem budgetadministratörer.

Vi här även branchspecifika versioner.

  • Verksamhetskoll Premium Fastighet
  • Verksamhetskoll Premium Flygplats
  • Verksamhetskoll Premium Redovisningsbyrå/Revisor
  • Verksamhetskoll Premium Kommun

Inga problem, vi skräddarsyr Verksamhetskoll enligt era önskemål. Har ni behov av kopplingar mot andra system och datakällor?  Det kanske uppstår behov av färdiga styrelserapporter, koll på försäljning, produktion, projektredovisning? Ni kanske vill ha med vinstavräkning, inköp, order, lager? Har du bara tillgång till informationen så kan vi lösa det åt Er.  Allt för att ni ska få en så komplett bild över er verksamhet som möjligt. Samtliga inlästa bolag, systemkopplingar och databaser blir valbara i instrumentpanelen i Verksamhetskoll och all inhämtad information kan implementeras i rapporter och analyser precis som SIE-filerna från den ordinarie databasen. 

Om ni har några funderingar kring vilka övriga funktioner och unika anpassningsmöjligheter som finns tillgängliga i Verksamhetskoll står vår kunniga support alltid till ert förfogande. Vi kan även bistå med utbildningar vid behov.

I Verksamhetskoll Premium kan vi sätta upp en ”SIE-robot” som läser in företagets SIE-filer automatiskt efter önskat intervall. Vill ni ex.vis läsa in en gång i timmen eller varje dag så löser vi detta åt er.

Ja, det finns ett antal funktioner i Verksamhetskoll som underlättar hur man kan tillgodose sig eller andra rapporter på ett enkelt sätt. Det finns även grundfunktioner som snabbar upp ditt arbete med hitta rätt rapport. Här är några funktioner som kommer att underlätta ert arbete.

Möjlighet att bädda in Verksamhetskoll i Sharepoint

  • Ger en bra funktion för att visualisera nyckeltal för det företaget som använder Sharepoint som ex.vis Intranet.

Exportera till Excel, PowerPoint eller PDF

  • Vill du ta ut en rapport för att delge på ett möte, manuellt skicka ett underlag till någon eller kanske analysera vidare i Excel så finns möjligheten direkt i Verkasamhetskoll.

Chatta i Teams

  • Är det något underlag i Verksamhetskoll som du vill diskutera med någon annan så kan du enkelt börja diskutera detta i en teamschat. Den som blir inbjuden kommer även åt samma vy och information som du själv befinner dig i.

Prenumerationer

  • En funktion för att enkelt tillgodose sig själv eller någon annan med löpande rapporter via e-post. Du ställer in önskat intervall och får ut rapporten där en länk följer med för vidare analys.

Bokmärken

  • Har du återkommande behov att gå ned djupare i en rapport och som kanske kräver flertalet urval kan du enkelt göra ett eget bokmärke där du befinner dig. När du nästa gång behöver kommer till en speciell rapport så kommer du dit med en knapptryckning.

Filterpanelen:

  • I vår filterpanel kan du göra urval beroende på vad du vill se i din rapport. Vill du till exempel välja en eller flera dimensioner eller kanske ett eller flera konton över ett speciellt antal år så det är inga problem i verksamhetskoll. Alla urval du gjort följer även med i hela Verksamhetskoll för mycket snabba analyser.

Boka en kostnadsfri demo 

Är ni intresserade av att börja använda er av Business Intelligence via Verksamhetskoll men är osäkra på vilken version som passar ert företag bäst? Cenny Håveland på Aditor AB, håller gärna i en personlig demo av Verksamhetskoll för att förklara mer ingående hur alla delar fungerar utifrån just era behov och förutsättningar. Introduktionen kan även hållas med era egna data om så önskas efter påskrivet sekretessavtal. Helt kostnadsfritt och utan förpliktelser. Boka in en demo och få koll på er verksamhet redan idag! 

Kanske hittar ni även svaren på era frågor här i vår FAQ.